Historiebloggning

Ja, jag vet att det är Valborg och att det är meningen att man ska supa, grilla med vänner, gå på finmiddag eller i alla fall kolla in brasor. Men inte jag. Jag ska upp och jobba obehagligt tidigt imorgon så här blir det inget avancerat inte, och jag måste erkänna att jag inte har nåt emot det. Kommer väl inte ha det förrän imorgonbitti när jag ska släpa mig upp, men då räcker det nog bara att att påminna mig om det saftiga OB-tillägget. Och alla klackar jag kommer kunna köpa för det.

Jag är inne i slutspurten av min utbildning nu, vilket innebär b-uppsatsskrivande och med det en himla massa plugg. Jag klagar dock inte, vi skriver om ett ämne som jag är genuint intresserad av! Men de senaste veckorna har varit långa av plugg och jobb, så jag har verkligen inte haft något intressant att blogga om alls. Och det har jag väl inte nu heller egentligen.

Men jag kan ju visa de nya tillskotten på mina tavelhyllor. Bilderna föreställer mina 17-22 år gamla föräldrar, samt bilder från mina hemtrakter som de tagit (förutom en av bilderna som föreställer en massa färggranna hus, den tog jag bara för att den var fin). Älskar att bläddra igenom deras album och känna igen mig.





Jag är uppvuxen på min pappas familjegård. Gården har varit med familjen länge, men huset är förhållandevis nybyggt (farfar byggde det några år innan min pappa föddes). Husgrunden från den förra stugan finns fortfarande kvar, och jag slås så av att det var så litet, kan ha varit ett rum och kök och en liten vind, ungefär, och min pappa har 9 äldre syskon. Jag har spånat och letat, men det verkar inte som att det finns några bilder alls från den gamla stugan. Farmor och farfar ägde nämligen ingen kamera. Jättesynd!

Påskdags!

Vilken vecka! 12-timmar arbets/pluggdagar varje dag. Inte undra på att jag sov bra inatt!

Nu är det dock Påsk, och jag är ledig ffs! Och efter denna vecka har jag minsann gjort mig förtjänt av en massa, massa påskgodis. Så det så.

Påskhelgen inleddes med mys med släkten.


Dagens outfit; Underbaraste vårskorna med udda skosnören från Röda korset, random bruna strumbyxor och egengjord sommarklänning.

 

Påskbuketter och påskpresenter från mor och far, 2-handsfat och porslinsägg fyllt med likörchoklad.

 

Jag letade igenom mamma och pappas gamla fotoalbum och tog för mig bland bilderna där. Dessa ska ramas in och hänga på min vägg.


Spotifylista?

Okej, nu tycker jag att vi gör såhär: Alla som har Spotify delar med sig av en spellista! Jag tröttnar så lätt på min musik och vill hela tiden ha ny - men det finns några få låtar som jag kan lyssna på om och om igen utan att aldrig tröttna. Sånna där som varit mina favoritet i flera, flera år. Jag tror alla har sånna favoriter.

Så, snälla, dela med er av en lista i er blogg eller här :) Jag gillar typ ALL musik, som ni kommer förstå av min spotifylista, som är en riktig salig blandning. Har säkert glömt hälften av alla mina favoriter, men här är i alla fall en del av dem. Enjoy!


(Totalt orelalterad bild)

 

Update: Det skulle inte ens gå att få en favoritspotifylista komplett, eftersom Red Hot Chilipeppers inte finns på Spotify.


Jamen är man skoförälskad så är man

Bara för oss som förstår oss på charmen med höga klackar.

 

 


All by my self

Hur gick det förresten med kjolen som skulle bli en klänning? Jo, det gick bra. Jag är mäkta stolt över mig själv som måttade, sydde i resår och sydde ihop de höga slitsarna alldeles själv (hoppas inte mamma läser det här. I så fall har hon nog en del att invända).

Och resultatet;

 

Tillsammans med mina bleka ben och lädrerremmen jag köpte 2hand här om dagen. Fintfint.

 

(De bleka benen köpte jag inte på 2hand).


Fulsnygg?

Undebara, underbara 70-tals(?)-klänning. Här behövs inget dyrt Beyond Retro. Denna kostade 30:- på Röda korset, och även om jag inte är säker på om jag kommer få användning för den så är det definitivt en keeper.







Bokmal

Sist när jag beställde hem kurslitteratur bestämde jag mig för att unna mig lite shopping på bokrean. Visst är det väl härligt att bläddra igenom en oläst bok med inspirerande bilder som man bara vill krypa in i? Sånna där böcker som får en att bli helt pepp på att göra allt som står i den. Jag svär på att en välskriven bok med vackra  bilder skulle kunna få mig att vilja äta råttkött, bosätta mig i en kloak, sluta använda Internet, eller nåt annat otänkbart.

Jag har nu fyra sånna trevliga böcker här hemma. Men som får mig att vilja göra lite trevligare grejer, såklart.







Du är vad du äter är skriven av Gillian McKeiths, som är den brittiska motsvarigheten till Anna Skipper. Jag föredrar faktiskt det svenska TV-programmet, men den här boken verkar vara riktigt toppen! Har inte hunnit bläddra i den alltför mycket ännu, men den kommer göra sig bra för min övergödda mage, tror jag bestämt. McKeiths blandar inspirerande texter om varför man ska äta nyttigt med recept, tips och riktiga fallbeskrivningar. Jag har redan lust att detoxa kyl och frys från alla gifter (måste bara äta upp de sista chokladbollarna först)!

Gamla möbler får nytt liv
var ett riktigt impulsköp. Det är mest som en lathund för att laga eller förbättra gamla möbler och det kan jag väl inte påstå att jag har gjort så mycket förut. Men det kan ju bero på att jag inte haft den här boken tidigare!

Vintage är nog många vintagefans redan bekant med. Ååå, vad underbar den är. Den beskriver 1900-talets olika modeepoker samt ger tips och råd på hur man handlar och tar hand om sina vintageplagg. Den innehåller även intervjuer med bland andra Elsa Billgren. Bilderna är helt otroliga. Åh vad jag vill ha en äkta vintagegarderob.

Svenska serviser var egentligen inte på rea, men det gör ju inget. Den har jag suktat efter länge. Jag förstår att folk tycker att jag är lustig som älskar att läsa om Gefle och Rörstrand. Men jag tycker folk är lustiga som spelar TV-spel och kollar på Big Brother, så det går jämnt ut.



Jag är en skithög

Jag är inte vegetarian.  Är väl medveten om att djur på många ställen blir illa behandlade på grund av att uppfödaren vill komma undan så billigt som möjligt, alla plågsamma transporter och slaktningar. Jag vet också att köttätande har en negativ inverkan på naturen.  Ändå är jag inte vegetarian. Jag är alldeles för förälskad i alla sorters mat för att kunna bli det.

 

Jag handlar inte alltid krav- eller rättvisemärkt, och inte heller ekologiskt. Allt för ofta tänker jag på min egna (som jag själv uppfattar som fruktansvärt begränsade) ekonomi och köper därav den billigaste produkten. Ni vet den där miljödödande och människoförtryckande konserven med krossade tomater från Euroshopper. Jag inser ju själv hur fånig jag är som hellre sparar ett par tior i månaden än att handla något som bidrar till en bättre värld. De där två tiorna skulle säkert göra sig bättre hos en fattig kaffeodlare.

 

Jag brukar inte ha en tanke på vad jag handlar för kläder och skor, eller i vilka affärer jag köper dem. Tänk om det är lågavlönade åttaåringar som klistrat på sulan på de supersnygga klackarna jag har på mig just nu?

 

Jag är allt för dålig med källsortering. Skyller på att det är för trångt under min diskbänk för att ha olika lådor för olika skräp. Men om andra kan, varför kan då inte jag?

 

När jag pantat mina burkar trycker jag aldrig på välgörenhetsknappen.

 

Jag är på många sätt en riktig skithög. Men jag måste ju få försvara mig lite. Jag har lyckats ganska bra med att handla närodlat/-producerat! Senast här om dagen har jag shoppat 1 kg champinjoner hos den lokala odlaren och köpt ägg från en dam som sålde från sina egna höns här i närheten.  Hos mitt lokala Coop Konsum finns en hel avdelning där de placerat allt närodlat/producerat. Där är det härligt att shoppa loss, jag brukar köpa Karintorps tomatdressing som är typ det godaste som finns att ha till sallad. Det är väl ändå duktigt?

 

Jag åker alltid kollektivtrafik (kan bero på att jag inte har körkort, men det behöver vi ju inte låtsas om) och kanske bäst av allt – jag handlar mest 2hand! Det väger väl ändå upp mina dåliga sidor ganska väl? På det sättet återanvänder jag sånt som andra inte vill ha – och de flesta 2handsbutiker skänker dessutom allt överskott till välgörenhet. Två flugor i en smäll helt enkelt!

 

Färsk svamp

 


Yes!

Jag har letat efter en sån här jeansjacka i evigheter! Yes!



Jeansjacka 75:- 2hand

Nytillverkade jeansjackor är inte på långa vägar lika snygga. Jag har i alla fall inte hittat nån. Tror dock att det är en barnjacka, den är superkort i armarna. Men det gör inget, det är bara att vika upp dem! Supernöjd!

Historiebloggning

Ja, jag vet att det är Valborg och att det är meningen att man ska supa, grilla med vänner, gå på finmiddag eller i alla fall kolla in brasor. Men inte jag. Jag ska upp och jobba obehagligt tidigt imorgon så här blir det inget avancerat inte, och jag måste erkänna att jag inte har nåt emot det. Kommer väl inte ha det förrän imorgonbitti när jag ska släpa mig upp, men då räcker det nog bara att att påminna mig om det saftiga OB-tillägget. Och alla klackar jag kommer kunna köpa för det.

Jag är inne i slutspurten av min utbildning nu, vilket innebär b-uppsatsskrivande och med det en himla massa plugg. Jag klagar dock inte, vi skriver om ett ämne som jag är genuint intresserad av! Men de senaste veckorna har varit långa av plugg och jobb, så jag har verkligen inte haft något intressant att blogga om alls. Och det har jag väl inte nu heller egentligen.

Men jag kan ju visa de nya tillskotten på mina tavelhyllor. Bilderna föreställer mina 17-22 år gamla föräldrar, samt bilder från mina hemtrakter som de tagit (förutom en av bilderna som föreställer en massa färggranna hus, den tog jag bara för att den var fin). Älskar att bläddra igenom deras album och känna igen mig.





Jag är uppvuxen på min pappas familjegård. Gården har varit med familjen länge, men huset är förhållandevis nybyggt (farfar byggde det några år innan min pappa föddes). Husgrunden från den förra stugan finns fortfarande kvar, och jag slås så av att det var så litet, kan ha varit ett rum och kök och en liten vind, ungefär, och min pappa har 9 äldre syskon. Jag har spånat och letat, men det verkar inte som att det finns några bilder alls från den gamla stugan. Farmor och farfar ägde nämligen ingen kamera. Jättesynd!
2011-04-30 @ 20:38:30 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Påskdags!

Vilken vecka! 12-timmar arbets/pluggdagar varje dag. Inte undra på att jag sov bra inatt!

Nu är det dock Påsk, och jag är ledig ffs! Och efter denna vecka har jag minsann gjort mig förtjänt av en massa, massa påskgodis. Så det så.

Påskhelgen inleddes med mys med släkten.


Dagens outfit; Underbaraste vårskorna med udda skosnören från Röda korset, random bruna strumbyxor och egengjord sommarklänning.

 

Påskbuketter och påskpresenter från mor och far, 2-handsfat och porslinsägg fyllt med likörchoklad.

 

Jag letade igenom mamma och pappas gamla fotoalbum och tog för mig bland bilderna där. Dessa ska ramas in och hänga på min vägg.

2011-04-22 @ 21:12:44 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Spotifylista?

Okej, nu tycker jag att vi gör såhär: Alla som har Spotify delar med sig av en spellista! Jag tröttnar så lätt på min musik och vill hela tiden ha ny - men det finns några få låtar som jag kan lyssna på om och om igen utan att aldrig tröttna. Sånna där som varit mina favoritet i flera, flera år. Jag tror alla har sånna favoriter.

Så, snälla, dela med er av en lista i er blogg eller här :) Jag gillar typ ALL musik, som ni kommer förstå av min spotifylista, som är en riktig salig blandning. Har säkert glömt hälften av alla mina favoriter, men här är i alla fall en del av dem. Enjoy!


(Totalt orelalterad bild)

 

Update: Det skulle inte ens gå att få en favoritspotifylista komplett, eftersom Red Hot Chilipeppers inte finns på Spotify.

2011-04-17 @ 17:10:28 Permalink Allmänt Kommentarer (4) Trackbacks ()


Jamen är man skoförälskad så är man

Bara för oss som förstår oss på charmen med höga klackar.

 

 

2011-04-15 @ 19:52:08 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()


All by my self

Hur gick det förresten med kjolen som skulle bli en klänning? Jo, det gick bra. Jag är mäkta stolt över mig själv som måttade, sydde i resår och sydde ihop de höga slitsarna alldeles själv (hoppas inte mamma läser det här. I så fall har hon nog en del att invända).

Och resultatet;

 

Tillsammans med mina bleka ben och lädrerremmen jag köpte 2hand här om dagen. Fintfint.

 

(De bleka benen köpte jag inte på 2hand).

2011-04-11 @ 12:00:37 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Fulsnygg?

Undebara, underbara 70-tals(?)-klänning. Här behövs inget dyrt Beyond Retro. Denna kostade 30:- på Röda korset, och även om jag inte är säker på om jag kommer få användning för den så är det definitivt en keeper.






2011-04-06 @ 18:45:25 Permalink Allmänt Kommentarer (5) Trackbacks ()


Bokmal

Sist när jag beställde hem kurslitteratur bestämde jag mig för att unna mig lite shopping på bokrean. Visst är det väl härligt att bläddra igenom en oläst bok med inspirerande bilder som man bara vill krypa in i? Sånna där böcker som får en att bli helt pepp på att göra allt som står i den. Jag svär på att en välskriven bok med vackra  bilder skulle kunna få mig att vilja äta råttkött, bosätta mig i en kloak, sluta använda Internet, eller nåt annat otänkbart.

Jag har nu fyra sånna trevliga böcker här hemma. Men som får mig att vilja göra lite trevligare grejer, såklart.







Du är vad du äter är skriven av Gillian McKeiths, som är den brittiska motsvarigheten till Anna Skipper. Jag föredrar faktiskt det svenska TV-programmet, men den här boken verkar vara riktigt toppen! Har inte hunnit bläddra i den alltför mycket ännu, men den kommer göra sig bra för min övergödda mage, tror jag bestämt. McKeiths blandar inspirerande texter om varför man ska äta nyttigt med recept, tips och riktiga fallbeskrivningar. Jag har redan lust att detoxa kyl och frys från alla gifter (måste bara äta upp de sista chokladbollarna först)!

Gamla möbler får nytt liv
var ett riktigt impulsköp. Det är mest som en lathund för att laga eller förbättra gamla möbler och det kan jag väl inte påstå att jag har gjort så mycket förut. Men det kan ju bero på att jag inte haft den här boken tidigare!

Vintage är nog många vintagefans redan bekant med. Ååå, vad underbar den är. Den beskriver 1900-talets olika modeepoker samt ger tips och råd på hur man handlar och tar hand om sina vintageplagg. Den innehåller även intervjuer med bland andra Elsa Billgren. Bilderna är helt otroliga. Åh vad jag vill ha en äkta vintagegarderob.

Svenska serviser var egentligen inte på rea, men det gör ju inget. Den har jag suktat efter länge. Jag förstår att folk tycker att jag är lustig som älskar att läsa om Gefle och Rörstrand. Men jag tycker folk är lustiga som spelar TV-spel och kollar på Big Brother, så det går jämnt ut.


2011-04-05 @ 21:03:15 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Jag är en skithög

Jag är inte vegetarian.  Är väl medveten om att djur på många ställen blir illa behandlade på grund av att uppfödaren vill komma undan så billigt som möjligt, alla plågsamma transporter och slaktningar. Jag vet också att köttätande har en negativ inverkan på naturen.  Ändå är jag inte vegetarian. Jag är alldeles för förälskad i alla sorters mat för att kunna bli det.

 

Jag handlar inte alltid krav- eller rättvisemärkt, och inte heller ekologiskt. Allt för ofta tänker jag på min egna (som jag själv uppfattar som fruktansvärt begränsade) ekonomi och köper därav den billigaste produkten. Ni vet den där miljödödande och människoförtryckande konserven med krossade tomater från Euroshopper. Jag inser ju själv hur fånig jag är som hellre sparar ett par tior i månaden än att handla något som bidrar till en bättre värld. De där två tiorna skulle säkert göra sig bättre hos en fattig kaffeodlare.

 

Jag brukar inte ha en tanke på vad jag handlar för kläder och skor, eller i vilka affärer jag köper dem. Tänk om det är lågavlönade åttaåringar som klistrat på sulan på de supersnygga klackarna jag har på mig just nu?

 

Jag är allt för dålig med källsortering. Skyller på att det är för trångt under min diskbänk för att ha olika lådor för olika skräp. Men om andra kan, varför kan då inte jag?

 

När jag pantat mina burkar trycker jag aldrig på välgörenhetsknappen.

 

Jag är på många sätt en riktig skithög. Men jag måste ju få försvara mig lite. Jag har lyckats ganska bra med att handla närodlat/-producerat! Senast här om dagen har jag shoppat 1 kg champinjoner hos den lokala odlaren och köpt ägg från en dam som sålde från sina egna höns här i närheten.  Hos mitt lokala Coop Konsum finns en hel avdelning där de placerat allt närodlat/producerat. Där är det härligt att shoppa loss, jag brukar köpa Karintorps tomatdressing som är typ det godaste som finns att ha till sallad. Det är väl ändå duktigt?

 

Jag åker alltid kollektivtrafik (kan bero på att jag inte har körkort, men det behöver vi ju inte låtsas om) och kanske bäst av allt – jag handlar mest 2hand! Det väger väl ändå upp mina dåliga sidor ganska väl? På det sättet återanvänder jag sånt som andra inte vill ha – och de flesta 2handsbutiker skänker dessutom allt överskott till välgörenhet. Två flugor i en smäll helt enkelt!

 

Färsk svamp

 

2011-04-04 @ 21:20:00 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Yes!

Jag har letat efter en sån här jeansjacka i evigheter! Yes!



Jeansjacka 75:- 2hand

Nytillverkade jeansjackor är inte på långa vägar lika snygga. Jag har i alla fall inte hittat nån. Tror dock att det är en barnjacka, den är superkort i armarna. Men det gör inget, det är bara att vika upp dem! Supernöjd!
2011-04-02 @ 19:44:40 Permalink Loppisfynd Kommentarer (5) Trackbacks ()


RSS 2.0