This is it!

Nu är det dags, här ska ske förändring! Mina nyårslöften börjar från och med nu. Jag skrev i ett tidigare inlägg en smart sak som Ellinor sa, att Januari hör till föregående år. Januari är inte en bra månad att börja med sitt nya liv. Förhoppningsvis passar februari bättre, det är i alla fall det jag ska satsa på.

Okej 2010, det här är mina nyårslöften;

- Varje dag göra något nyttigt. Hit räknas inte saker som att "idag avstod jag från bullen jag blev bjuden på". Nej, jag ska göra mer konkreta nyttiga saker varje dag, som en långpromenad till exempel. Eller ett pass på gymmet. Eller varför inte småspringa i högklackat, det har visat sig fungera.
- Städa 15 minuter varje dag. Jag har läst nånstans att det är allt som behövs. Städar man 15 minuter varje dag så slipper man storstäda en gång i veckan (inte för att jag gör det heller, men så är ju resultatet en obobar lägenhet också).
- Äta rosenrot. Jag köpte faktiskt rosenrot för flera månader sen, men det har väl gått lite sisådär med att ta tabletterna. Jag tenderar att glömma dem. Jag tror att rosenrot kan vara lösningen på mitt problem! Ja, mitt problem med tröttheten alltså.
- Vilodag för håret. Det här låter nog helgalet för vissa, och det kan jag förstå, men jag fönar alltid mitt hår efter att jag duschat. Inte konstigt att det är så slitet som det är (värmeskyddande produkter håller inte alltid vad de lovar. Speciellt inte om de kostar 10 kronor på Rusta). Mitt hår ser hemskt ut om jag inte fönar det efter duschen, det får liksom eget liv och vägrar att sammarbeta. Dessutom blir det platt och jag gillar ju inte platt. Men från och med nu ska jag låta håret få ett vilodygn i veckan, helt utan föning och styling.
- Hårinpackning. Jag ska införskaffa en bra hårinpackning som jag ska använda i håret minst en gång i veckan, det är jag skyldig mitt stackars hår.
- Träffa minst en kompis i veckan. Låter kanske också helgalet, men faktum är att jag är så sjukt dålig på att ta mig tid att träffa vänner, till och med de vänner som bor i Hallsberg och Örebro. Här räknas naturligtvis inte klasskompisar som jag träffar på föreläsningar (även om de är superbra, de med!).
- Läsa en bok i månaden. Ja, vad hände med allt mitt läsande? När jag var liten läste jag hur mycket som helst, och så var jag fruktansvärt duktig på att skriva. Det vill jag vara igen, så därför ska jag läsa minst en bok i månaden. Skolböcker räknas såklart inte.
- Sola solarium varje månad. En hudcancer, tack! Nej då. Jag tror inte att det är så farligt om man solar ett par gånger i månaden, 10 minuter per gång. Däremot mår jag så fruktansvärt bra av att göra det! Det jag gillar minst med denna årstid är att det är så mörkt, och att sola solarium blir lite som en sorts lite billigare ljusterapi för mig. Underbart!
- Spara undan lite pengar varje månad. Ja, hur länge har jag inte tänkt att göra det? Nu ska jag hur som helst skaffa ett sparkonto så att det blir lite lättare. Banken nästa!
- Besöka Lund oftare. Hur svårt kan det vara? Min älskling bor ju där nere! Men tydligen är det supersvårt, förre året var jag bara där två gånger och året innan bara en gång. Helt otroligt. Det här året kommer helt säkert bli annorlunda dock, då det redan är bestämt att jag ska få sommarjobba där. Helt underbart - jag ska få sitta i kassan (har alltid drömt om det. av nån anledning)!
- Testa balsammetoden minst en månad. Tänker inte gå in mer på vad det innebär, men det finns mycket information på Internet. En del kanske rynkar på näsan åt metoden, men jag tror inte alls att det är nån fara. Det passar inte alla dock, det är därför jag bara ska testa en månad. Går det bra kanske jag fortsätter.
- Testa detox i minst en månad. Bara för att se om man rasar så mycket i vikt och mår så bra som det står att man gör.
- Testa att undvika hel/halvfabrikat i minst en månad. Inga mer köttbullar. Av samma anledning som för detoxen.
- Testa matdagbok i minst en månad. Det ska ju leda till underverk, men vi får väl se.
- Garderobsutrensning minst 2 ggr/året. Och här är det ettårsregeln som gäller! "Du har så mycket kläder!" brukar jag få höra om jag mot förmodan skulle våga visa min garderob (klädröra) för nån - "Ja. Jag använder typ hälften av det", är svaret.
- Midja- och viktnedgång? Jag är inte fet, det tycker faktiskt inte ens jag. Men jag är mjuk, och det är det jag vill ändra på (jag vill också kunna ha en fodralklänning!). Jag vill kanske inte gå ner i vikt, inte jättemycket, men jag vill vara mer vältränad. Ha stenhårt ass, liksom. Och jag koncenterar mig mer på midja än på vikt. Det är dags att jag börjat leva som jag lär! Nåja, som jag ska lära, nån gång i framtiden. Förhoppningsvis.

Okej, that's it. Jag kommer följa upp lite här på bloggen, men framför allt har jag till mig hjälp ett litet anteckningsblock där jag ska pricka för hur pass bra jag följer min nya livsstil. Och eftersom jag i äkta coachinganda ska tänka positivt; Det här kommer fungera!

Huga vilket långt inlägg det blev nu. Jag som just skrivit i ett tidigare inlägg att jag inte gillar sånt. Måste sluta skriva.

Kommentarer
Postat av: Koffe

Du dutti :)



gosnos!

2010-02-01 @ 19:05:11
Postat av: Amir

Koffe din toffla :D

2010-02-01 @ 21:36:26
Postat av: Elin Karlsson

jag varnar dig att köra detox en hel månad, 2 veckor max! jag har aldrig äte så mkt godis som efter detoxen och jag mådde också jävligt dåligt under tiden som jag var "nyttig" blä.



rosenrot har jag provat, har ju en särskild trevlig effekt ;) men man blir även (iaf jag) varm om både händer och fötter :) men inte ett dugg piggare tyvärr, blutsaft däremot - magiskt

2010-02-02 @ 16:22:28
Postat av: Martina

Svar Elin: Fast där jag har läst står det att man måste testa detoxen flera veckor minst, innan man börjar "må bra igen". Jag är fruktansvärt tveksam på om jag kommer klara det ändå dock, jag får så ont i magen av att äta bara frukt och grönt och känner mig aldrig riktigt mätt, men det är iaf värt ett försök :D jag får testa rosenrot och blutsaft tillsammans då, min kusin testade rosenrot och mådde superbra av det.



Svar Amir: Större toffel än Koffe finnns inte, helt säkert. Hah.

2010-02-02 @ 17:05:03
Postat av: Koffe

Toffeltopplista:



1. Amir

2. Erik

3. Jag



:)

2010-02-02 @ 17:32:47
Postat av: Amir

Koffe en gång i tiden kanske jag var men jag har stannat upp medans du bara har svischat förbi mig. ;)

2010-02-02 @ 18:00:13
Postat av: Koffe

lal :>

2010-02-02 @ 18:12:54
Postat av: Amir

;)

2010-02-02 @ 20:05:27
Postat av: Erik

Så här ser listan ut egentligen!



1.Koffe

2.Koffe

3.Koffe

2010-02-02 @ 20:31:03
Postat av: ina

det där med att städa en kvart varje dag låter praktiskt. undra om jag skulle kunna hålla det..

2010-02-02 @ 22:58:13
URL: http://winterbarn.blogspot.com
Postat av: Anonym

haha ajo säkert Erik.

2010-02-03 @ 15:57:35
Postat av: Magdababy

Du städa 15min varje dag låter som en as bra grej. Eller typ diska efter du har ätit iaf.. jag har alltid berg! Men nu har jag lärt mig diska på en gång, blir så när man bott på hostel i tre mån. haha.



Rosenrot har jag testat, fast inte regelbundet. Vet du vad det kostar? funderar på att köpa lite jag med. Jag vart i alla fall pigg. Placebo kanske. heh. men det funkar ju också.



DU! Du bore träffa mig någon dag! Det tycker jag! För vi ses alldeles för sällan. Och vi bor inte ens särskilt långt ifrån varandra.



Och har du inte något bra boktips? Du kan väl skriva en recension i din blogg! så jag kan få lite tips, har snart läst ut Pappersväggar av John Ajvide Lindqvist.

Du borde testa detox också och blogga om det! Mest för att jag är lat och inte orkar testa det själv, det är alltid bäst om någon annan är försökskanin.



Matdagbok försökte jag testa en gång. det sög. jag tror det är för att jag ofta tänker på vad jag äter och får lite ångest. det är inte så bra, när man får det nedskrivet på papper. och jag äter inte ens särskilt onyttigt.



Det är inte bra att sola solarie!! FArligt!!!! Fast om du ska iväg någon gång är jag på. fast bara en gång i halvåret.



Och du! Ring mig när du rensar i garderoben ;)



PUSS! Den korta blonda kusinen. Som inte är mathilda.

2010-02-03 @ 21:28:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback